Lindesnes en Ergersund

21 juni 2022 - Lindesnes, Noorwegen

De dag begon met een stralend blauwe hemel. Op de wenslijst stond de vuurtoren in Lindesnes. Daarna zouden we wel zien.

IMG-20220620-WA0003Lindesnes was prachtig.

Hier hebben we heerlijk op de rotsen gezeten en uitgekeken over zee. De rest van de dag zouden we relaxed verder noordelijk reizen. Leuk via de kust.

Het idee was leuk. De omgeving en uitzichten meer dan mooi

20220620_09453120220620_152104

20220620_130447

We hebben heerlijk geluncht aan de rand van een meer. Maar al snel bleek mijn chemobrein nog niet zo goed bestand tegen al die bochten. Na een poosje voelde het alsof ik in een urenlange achtbaan zat. Waarbij we ieder moment in de afgrond konden kiepen. Veel te veel prikkels. Het enige dat hielp was, ogen dicht en meditatiemuziek op mijn oren. Zenn. Adem in Adem uit. Vanaf morgen nemen we andere wegen.

In de middag stopten we in Ergersunds. Stoeltjes uit en in het zonnetje bijkomen.

20220620_181751

Wie praat herhaalt wat hij al weet.

Wie luistert zou iets nieuws kunnen leren.     (Dalai Lama)

Zo leuk wat je allemaal leert door met de plaatselijke bevolking te babbelen.

Na het eten gaan we nog even een stukje lopen. De eigenaresse van de camping is met een grote blokkwast het hout van een huisje aan het verfen. We zeggen dat we de gekleurde huizen hier zo mooi vinden en zij begint te vertellen. Het karakteristieke rood dat vele huizen hebben, is van oudsher een arme lui's kleur. Het was de goedkoopste kleur. Wilde je laten zien dat je geld bezat, dan ging je voor een wit huis. Witte verf was duurder maar moest ook veel vaker ververst worden omdat het snel vies wordt.

20220620_193853

20220620_193950

Net buiten de camping ligt een brug. Ongeveer halverwege staat een oude man en tuurt naar het water. Hij wenkt ons en wijst naar een enorme zalm die rustig op dezelfde plek in de snelstromende rivier ligt. Zijn Engels is niet heel verstaanbaar maar toch begrijpen we uit zijn verhaal dat even verderop een zalmtrap en een waterval is. We bedanken hem voor de tip en besluiten de volgende ochtend te gaan kijken.

De volgende dag... oftewel...vanochtend.

Na het ontbijt gingen we meteen op pad. Al snel vonden we een smal platgetrapt pad dat naar de rivier leidde.

20220621_083937

20220621_084901

20220621_084515

Twee keer kwamen we dit soort hutjes tegen. Waar je vrij gebruik van mag maken. Er hingen wat kopjes. Stond een bankje en een bbq. Het is dat we andere plannen hebben maar hoe gaaf zou het zijn om daar een zomernacht door te brengen. Tegen de berg met uitzicht op de rivier.

20220621_092326 De zalmtrap

20220621_085812

20220621_090241

Al met al was het een geweldig mooi begin van de dag. Hiervoor kwamen we naar Noorwegen.

1. Ron en Nick:
    21 juni 2022
    Hoi schone zus en schone broer,
    Volgens mij jullie eerste indruk van Noorwegen tot nu toe prima. Ik vind het echt een fantastisch land. Is het nog een beetje rustig overal met andere vakantiegangers?
    Hoop dat over 3 weken nog zo is.
    Geniet lekker verder.
  2. Babette en Paul:
    21 juni 2022
    Hai hai. Ja, Noorwegen is prachtig. We genieten enorm. En hoe noordelijker we komen, hoe rustiger het wordt. Zenn 😇
  3. Veronika:
    21 juni 2022
    Wat een bijzondere foto’s weer! Noorwegen staat nog op onze bucketlist! Voor nu genieten we van jullie reis. Héérlijk om de verhalen te lezen.
  4. Babette en Paul:
    21 juni 2022
    Voorpret is de halve pret. Reis dus gezellig virtueel mee.
  5. Marco:
    22 juni 2022
    Wat schrijf je leuke stukjes Babette, erg leuk om te lezen 👏
  6. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    Lief dat je dat zegt. Dank je.
  7. Renėe:
    22 juni 2022
    Jullie hebben het heerlijk zo te zien!
    Geniet van de prachtige natuur!😍 Zo leuk om op deze manier de reis te volgen!
  8. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    Zo leuk dat je mee reist 😁 Het is mega stoeien en puzzelen met mijn energie maar gelukkig kan ik wel enorm overal van genieten
  9. Toon en Débora:
    22 juni 2022
    Wat een mooi land, en wat een mooie foto’s, zo ontzettend leuk om mee te genieten met jullie😃Je kan ontzettend leuk schrijven, je neemt ons helemaal mee in je verhaal, moet je iets mee doen👍🏻 Lieve groetjes, en we genieten enorm in jullie huis en omgeving🥰
  10. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    Dank je ☺️ Fijn te weten dat jullie van ons huis genieten. Het weer in Kijkduin was goed zo te zien. Echt strandweer
  11. Jopie:
    22 juni 2022
    Wat een prachtig land , wij zijn er nooit geweest, mischien jammer , maar je kan niet alles , geniet verder van jullie mooie reis , en met mooie foto.s erbij , dan zijn wij er toch een beetje geweest , gr
  12. Babette en Paul:
    Zo is het. Reis gewoon virtueel met ons mee. Dat scheelt ook benzine 😆
  13. Ria:
    22 juni 2022
    Wat leuk om zo met jullie mee te reizen en zodoende de mooie plekjes van Noorwegen te zien. Mocht je een Suzuki Vitara met daktent tegenkomen, dat is mijn vriendin Anja met haar man, zijn ook aan het genieten in Noorwegen. Liefs van mij...😘
  14. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    We doen wel de groetjes als we ze zien 🙃
  15. Sylvia:
    23 juni 2022
    Heel goed dat je rustig aan doet en het schema even aanpast. Jullie maken mooie dingen mee in Noorwegen. Geniet ervan. Xx
  16. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    Ja, het schema is al weer verder afgeschaald. Maar dat geeft niet. Het is even niet anders.
  17. Marieke:
    23 juni 2022
    Leuk om mee te lezen. Tot nu toe is onze planning voor over 5 weken zo ongeveer gelijk aan die van jullie.
    Fijne vakantie.
  18. Babette en Paul:
    23 juni 2022
    O heerlijk! Kijk er maar naar uit want het is hier prachtig.
  19. Marieke:
    Dat weten wij al. ;-)
    Noorwegen krijg je nooit genoeg van en mede tgv Corona is het inmiddels 5 jaar geleden dat we er geweest zijn. Veel te lang.