Ohoma beach

23 september 2022 - Étretat, Frankrijk

Het mooie van vakantie is, dat alle dagelijkse en normale dingen ook meteen net weer even anders zijn.

20220918_091316 zo doen we bijvoorbeeld de afwas met uitzicht op zee.

20220918_105508 onderweg naar de douches zie je ineens een zeilschip voorbij komen.

20220919_112554 we fietsen een stuk over het strand.

20220919_112933komen daar dingen tegen die gebruikt en achter gelaten zijn na D Day.

20220923_171029En vinden daarin vuist grote Sint Jacobsschelpen. Voeg daar nog de plaatselijke appelcider en stinkkaasje met stokbrood aan toe en het vakantiegevoel is compleet.

Ohama Beach

We hadden een compleet toeristisch spektakel verwacht. Het is immers toch een plek waar de bevrijding begonnen is. ​​​Maar niets van dat alles. Geen rijen souvenirwinkeltjes die allemaal hetzelfde verkopen. Geen fastfoodketens of kraampjes met spullen die je niet nodig hebt. Er staan nog wat bunkers want weghalen is lastiger dan laten staan. Door de gaten van een ijzeren hek kan je met enige moeite zien dat er nog een kanon is achter gebleven. In zee staat een modern kunstwerk ter herdenking, hier en daar een plaquette op een zwerfkei en dan dat ene beeld.

20220919_120519 Dit beeld van een jonge soldaat die het strand op rent en een neergeschoten kameraad met zich mee sleept. Zo beeldend. Dat was genoeg om stil van te worden. We zijn het bijna met zijn allen er over eens dat dit nooit meer mag gebeuren... nu Poetin nog.

20220919_12460920220919_12562120220919_132122

1. Tanja:
    Bijzondere plek!
  2. Babette en Paul:
    24 september 2022
    Ja, historisch gezien beladen maar ook gewoon heel mooi.
  3. Toon en Débora:
    24 september 2022
    Zeker schitterend en indrukwekkend! Ik zie dat jullie weer volop genieten van grote dingen maar ook van de kleine dingen. Geniet ervan lieverds 🥰
  4. Babette en Paul:
    24 september 2022
    Ja, juist de kleine dingen zijn vaak de fijnste smaakmakers van de dag. 😘
  5. Marco:
    24 september 2022
    Normandie, altijd indrukwekkend. Fijne vakantie!
  6. Babette en Paul:
    24 september 2022
    Wij waren er nog nooit geweest maar zeker een mooie ervaring.
  7. Marco:
    24 september 2022
    Vergeet vooral niet St Mere Eglise niet te bezoeken. Aan de kerktoren is tijdens de invasie een parachutist aan de toren blijven hangen terwijl de Duitsers onder hem doorliep. Tot op de dag van vandaag hangt een pop aan de exacte plaats aan de toren. Er is ook een leuk museum te vinden. Point Du hoc is ook interessant, veel kraterinslagen te zien van de bommen.
  8. Babette en Paul:
    24 september 2022
    Dat bewaren we voor een volgende keer. We zijn verder gereisd om de aankomende regen te ontvluchten. Bedankt voor de tip. 😘
  9. Renėe:
    24 september 2022
    Lijkt me heel interessant om te zien allemaal. Jullie hebben veel gezien en kunnen dit weer afvinken. Nog hele fijne dagen! 🥰
  10. Babette en Paul:
    25 september 2022
    Ja, het is echt een mengeling van mooi en indrukwekkend. Volgend jaar lekker met Willem deze kant uit. Krijg je vast geen spijt van.